Suntuubi-palvelussa käytetään evästeitä. Palvelua käyttämällä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää. OK

Mahdollisesti vähemmän filosofisia ja enemmän sosiologisia kirja-arvosteluja löytyy täältä

THE BEAUTY MYTH
23.10.2018 20:29 | bruh

En oikein tykkää enää tosta all caps -otsikosta, mutta en oikein voi muuttaakaan sitä enää kun se tuntuu kuuluvan brändiin. Vähän sama juttu kuin sivujen nimen kanssa. Olkoot. 

Tällä hetkellä luen Naomi Wolfin kirjaa The Beauty Myth (enkä muuten näin välihuomautuksena näe kirjoittaa tätä tekstiä kun istun näin kaukana koneesta ilman laseja. Elämää määrittää nykyään ainainen sokeutumisen pelko sen jälkeen kun olen alkanut pitää laseja säännöllisemmin). Kirja käsittelee ”kauneutta” konseptina, joka pitää otteessaan lähes kaikkia naisia ja toimii poliittisilla ja ekonomisilla kentillä tai pikemminkin niiden hyödyksi.

Suosittelisin kirjaa jokaiselle jota kiinnostaa tietää miten yhteiskunta toimii, tosin en ole tarkistanut, löytyykö sitä suomeksi, uskoisin että pakko jostain löytyä, eri asia kuinka kallis se on verrattuna englanninkieliseen pokkariversioon joka oli noin kympin. 

Olen nyt tässä rauhalliseen tahtiin lueskellut kirjaa ja samaan aikaan miettinyt, miten kauneuden myytti pitää minua itseäni otteessaan. Olen tietenkin aina, tai ainakin jo vuosia ollut tietoinen naisiin kohdistuvista usein naurettavista kauneusodotuksista, jotka tuntuvat vain vahvistuvan vuosi vuodelta ja lisäksi kohdistuvan yhä nuorempiin tyttöihin, mutta kirja tuo hyvin esiin asian laajuuden ja myytin pointin: syyt sen takana. 

En ala avaamaan niitä tässä yksityiskohtaisemmin, sen saatte itse tehdä jos luette kirjan. Olen muutenkin vielä vasta alkupuolella, mutta Työ-kappaleessa, jonka loppuun olen tässä juuri päässyt, mainitaan esimerkiksi se rahallinen määrä, jonka naiset kokevat välttämättömäksi investoida kauneuteensa. Lause esitetään työn kontekstissa: kun naiset esimerkiksi vihdoin saattavat saavuttaa jonkin osan siitä suunnattomasta varallisuudesta, jonka miehet saavat vaikkapa markkinallisissa johtaja-asemissa, he kokevat tarpeelliseksi pitää asemaansa yllä kuluttamalla rahaa ulkomuotoonsa. Tämä siksi koska naisilta oletetaan työelämässä tiettyä ulkonaista kauneutta, ja ilman sitä on vaarassa menettää arvostuksensa, auktoriteettinsa tai suorastaan työnsä. Status on suoraan yhteydessä kauneuteen. 

Itse en tietenkään omaa suurta varallisuutta tai minkäänlaista status-asemaa, mutta kyllä minäkin juuri tässä toissapäivänä mietin, että hitsi kun rahat hupenevat nopeasti ja pitäisi vielä jossain kohtaa ostaa 30€ meikkivoide. Ja kun ilmeisesti unohdin meikkipussin toiseen asuntoon, kun taas tässä toisessa oli yhä jonkinlaisia meikkivälineitä, mietin paluumatkalla että mitä jos meikkipussi ei olekaan siellä vaan kadotin sen matkan varrella? Sepäs olisikin kinkkistä mennä koko viikko yliopistolle ilman meikkiä. Mennä yliopistolle ja julkisuuteen tai vaikka kauppaan niin kuin ihan itsenään on. 

En yleensä meikkaa paljon, suurimmaksi osaksi koska olen ollut liian laiska opettelemaan, enkä myöskään koe ongelmaa mennä yhtenä päivänä minne vain ilma meikkiä. Siksi äsken esitetty ja jostain syvältä sisäistetyistä diskursseista esiin pulpahtanut ajatus on niin naurettava. Ja silti, se on vallitseva ajatus. Yksittäinen ihminen, nainen, saattaa sanoa, ettei pidä väliä meneekö jonnekin ilman meikkiä, mutta totuus on, että koko ympäröivä yhteiskunta tehostaa mielikuvaa siitä, että se ei ole hyväksyttävää. 

Kirja on tosi mielenkiintoinen, ja haluaisin mainostaa sitä myös kavereilleni, mutta näin jo etukäteen mietin, miten he mahtavat suhtautua siihen. Yksi kavereistani on töissä kosmetiikkaliikkeessä, toinen on kosmetologi, ja tulee mieleen, että kirjasta puhuminen saattaisi laukaista jonkin puolustusrefleksin, kuin tarkoituksenani olisi vähätellä heidän kiinnostustaan. Ja kai se jotenkin hyökkäävältä kuulostaakin, että "kiinnostus meikkaamiseen juontuu yhteiskunnan pakottamista kauneusihanteista, jotka juontavat juurensa halusta rajoittaa naisten asemaa sosiaalisessa hierarkiassa". Siinä kohtaa pitää lisätä, ettei se fakta tee kiinnostuksesta yhtään sen vähemmän validia, mutta silti, miten on enää mahdollista olla näkemättä kauneusteollisuutta pelkkänä suurena huijauksena?

Kaikki tämä ei tietenkään tarkoita että lakkaisin meikkaamasta tai mitään muutakaan radikaalia. Olen ihan yhtä paljon systeemin vietävissä kuin ennenkin. Mutta kiva olla tietoinen. 

Nämä nyt ovat aika alkeellisia mietintöjä kaikkeen, mitä kirja tarjoaa, mutta kunhan tiistai-ilta-filosofoin. Hei, tiistaipostaus, hyvä minä! Tähän loppuun voisin tyrkätä biisisuosituksen: olen luukuttanut traila $ongin ja DIONin Bruh-biisiä tässä kohta viikon ja se on yksi ainoista syksyn piristyksistä tässä loskaisessa lokakuussa. Laittakaa päälle ja pistäkää dance party pystyyn!


( Päivitetty: 23.10.2018 21:06 )

 - bruh

<< Takaisin



Kommentti

Kirjoittaja

Sähköposti

Kotisivut

Roskapostisuojaus: Paljonko on yksi plus kolme?
(Pakollinen, Vastaa numeroin)



Kommentit

Olisin mielelläni kuullut The Beauty Myth-kirjasta enemmänkin, kun en ole sitä itse lukenut, mutta pitääkin varmaan itse tarttua tuohon opukseen, jos vain onnistun hankkimaan sen käsiini! :) Tunnistan tunteen, kun ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa siihen, että kiinnostus meikkaamiseen on herännyt, vaikka edelleenkään en meikkaa joka päivä, töihinkin menen helposti ilman laittautumista. Mutta se kiinnostus, joka pintaan pulpahtaa, sen juuret ovat aika monimutkaiset ja osaltaan tällä kaikella ympäröivällä on siinä oma roolinsa.

Erittäin mielenkiintoinen väite tämän kirjan ajatus, että status on suoraan yhteydessä kauneuteen. Itse sanoisin asian ennemminkin toisinpäin. Kauneudella voi olla vaikutuksensa statukseen, mutta statuksen näen monimuotoisempana rakennelmana, johon kauneus voi olla vain yksi osatekijä. Jännää onkin, miten ennen ja nyt kauneudella saatetaan "ostaa" statusta ja missä määrin siinä onnistutaan. Onko meikkauskaan aina vastaus? Meikittömyys saattaa hyvin olla yksi kauneustrendi, jolla pyritään nostamaan tiettyä statusta. Ja onko tämäkin trendi yhteiskunnan painostavan voiman aiheuttamaa? Apua, alkaa tämäkin mielikuva ahdistaa! (miten paljon sitä painostusta tässä maailmassa onkaan)

Kiitos jälleen ajatuksista ja lukuvinkistä, jonka tämän blogipostauksen perusteella sain!

- Laris - 4.11.2018 15:07
  http://paperangels.arkku.net

Vastaus
Tuo ”status on suoraan yhteydessä kauneuteen” on retrospektiivisesti katsottuna ehdottomasti kärjistys tai jopa vain väärä sanavalinta. Paljon parempi onkin juuri kuin sanoit toisin päin ”kauneus on yhteydessä statukseen”, sillä mieleen tulee juuri se miten erityisesti julkisen tason, esimerkiksi mediamaailman ammateissa työskentelevien naisten on noudatettava kauneusihanteita. Ja juuri kuten sanoit, kauneudella saatetaan ”ostaa” statusta; kuten kirja esittää niin kauneus on valtaan perustuva järjestelmä, joka arvottaa naisia hierarkkisesti, siinä voi siis myös kauneutta tavoittelemalla yletä. Kirjassa puhutaan paljon esimerkiksi kauneusleikkauksista, jotka olivat juuri kirjan julkaisuajankohtana muodissa Amerikassa. Ja ehdottomasti myös meikittömyys asettuu mielestäni jollain lailla tähän systeemiin ja silläkin saavutetaan jonkinlainen asema - vaikka se asema olisi sitten juuri kauneusihanteiden vastustaminen. Oli alkuperäisellä muotoilulla kyllä varmaan jokin pohjakin, nyt siitä on jo vähän aikaa kun kirjaa lueskelin, mutta olettaisin että se juonsi juurensa teoksen siteeraamista tapauksista, joissa naiset olivat menneet oikeuteen kun heille oli annettu potkut koska he olivat liian ”rumia”. Joissain ammateissa naisten on siis ”pakko” täyttää tietyt kauneuden mallit. Ja ehkä miten paremmin ihanteeseen istuva voi saada työn paremmin vaatimukset täyttävän edestä..? En muista enää, mutta jos tosiaan jostain löytyy niin tartu kirjaan ihmeessä, jotkut analyysit olivat aika kärjistettyjä mutta kaiken kaikkiaan se selitti ja avasi musta tosi hyvin sitä, millainen valta kauneudella on yhteiskunnassa :D

Lohdutan ja rohkaisen usein itseäni ajatuksella siitä, että kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan todella kauniita, mutta kaikki eivät vain kuulu niihin ns. ”perinteisellä tavalla” kauniisiin ihmisiin. Kaikki eivät ole hoikkia, meikattuja, ”kauniita” tai ”komeita” ihmisiä eivätkä voi tai halua olla. Se on ok. Toinen asia, mikä on monesti ainakin omassa elämässäni totta, on se, että ihmiset ovat todella kriittisiä ulkonäköään kohtaan, vaikkei muu maailma välttämättä ole. En minä ainakaan itse ajattele kavereideni kanssa ollessani, että ”voi että toi Maija-Petteri on taas ruman näkönen, hankkkis uudempia vaatteita ja laittais hiuksensa paremmin” enkä usko, että ainakaan oikeat ystäväni ajattelevat näin minusta. Silti ympärilläni kuulen koko ajan sitä, miten lähinnä tytöt ja naiset, mutta varmasti myös kaikki muutkin, tuskailevat omaa rumuuttaan. Tuntuu ahdistavalta kuulla, kun terveet ihmiset haukkuvat itseään ja saavat näin muutkin pitämään ulkonäköään jotenkin karseana.

Yritän tässä nyt siis varmaan sanoa, että ne tärkeät ihmiset eivät välitä siitä, miten hyvin tai huonosti vastaat tätä kauneusihannetta eikä pitäisi kenekään muunkaan välittää, kunhan on hyvä olla. Aika paljon poikkesin taas aiheesta, mutta ainakin sain kommentin kirjoitettua ;)

- Uneksija - 30.10.2018 14:53
  http://tahtipolya.suntuubi.com

Vastaus
Aivan oikeassa olet ja näinhän se juuri on, että vaikka kauneusihanteet hallitsevat jotain osaa elämästä, tärkeissä ihmissuhteissa ne jäävät aina taka-alalle! Tuo rohkaiseva ajatuksesi jonka mainitsit on minustakin hyvä - toisin kuin välillä tuntuu että viestitään, kauneus on kuitenkin vain ihmisten määrittämä rakennelma, eikä tällä nykyaikaisella perinteisellä kauneudella ole mitään oikeaa objektiivista ja universaalia olemassaoloa. Ja mitä sitten vaikka ei olisi millään tavalla kaunis? En muista oliko se joku TEDtalk video vai mikä, jossa puhuttiin siitä, että pitäisi tehdä hyväksytymmäksi ajatus rumuudesta, koska kauneuden ei oikeasti pitäisi olla millään tavalla edellytys olemiselle. Pidän ajatuksesta, koska se ainakin todella tappelee vallitsevaa kauneuden ihannetta vastaan, mutta samaan aikaan sellainen oman rumuuden omaksuminen on aika kaukainen juttu, kun kerran en itse ainakaan vielä pysty olemaan kokonaan välittämättä ihanteista :D Kiitos kommentista, hyviä ajatuksia!

Kiva lukee noita kommentteja... huhhuh, ei mulla muuta.

Mä ennen olin hirveen kova meikkaamaan, meikkasin joka päivä enkä lähtenyt mihinkään ilman meikkiä. Nykyään oon koulussa ja baarissa aina ilman meikkiä, mulla on vaan ripsienpidennykset ja värjätyt kulmakarvat. That's it. En jaksa stressata, enkä jaksa panostaa. :D Halloweeniksi ajattelin meikata! Ja meikkasin tossa syyslomalla parina päivänä testaten onko taidot vielä tallessa! Oli ne. :DDDD Hirveen rankkaa se vaan on. Mut tiedostan ton et yhteiskunta kyllä yrittää pistää painostusta naisten niskaan. Se on ihmisestä itestään kiinni kuinka ne vastaa siihen painostukseen.

- Lakritsipiippu - 24.10.2018 14:20
  http://isengard.suntuubi.com

Vastaus
Hah :D Oo onko oikeen joku asu Halloweeniksi? Ja toi loppu oli hyvin tiivistetty ajatus!

Selvä ja kiitos rattoisasta illasta. Blokkaus pelottaa minuu. :'--------( (Blokkaatko kaikki, jotka ovat kanssasi eri mieltä?)

Jos henkilökohtaiseen blogiin kirjoittaa tällaisista aiheista, niistä kannattaa myös voida keskustella (kun kerran kommentointimahdollisuus on, vai onko se vain mielipiteidesi komppaukselle?). Ei tarvitse olla mikään virallinen kolumnipalsta, että tekstiä saa ruotia.

Sarkasmiin ja itseironiaan vetoaminen on aina hyvä heitto, pisteet siitä. No niin, hyvää yötä. Tuskin palaan, älä pelkää. Satuin vain sattumalta löytämään tämän totuuden julistuksen siitä, että meitä kaikkia painostetaan niin kamalasti. Se ei edelleenkään ole aivan noin mustavalkoista.

- tyhmät - 23.10.2018 22:56

En jaksa vänkätä kanssasi, kun et itse asiassa vastannut yhteenkään kysymykseen, joita sinulta kysyin (ja ihan asiallisesti). Sinisilmäisyydestäsi ja lähdekritiikin puutteesta osaan tältä istumalta sanoa jo jonkin verran. ":)"

Pyytäisin itse sinua lukemaan vähän terävämpää analyysiä Suomen tilanteesta verrattuna jenkkeihin:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005774621.html
r
Vertasit tätä kirjaa suoraan Suomen tilanteeseen ja omaan elämääsi ja sanoit, että se on silmiä avaava blogisi lukijoille (jotka eivät elä 90-luvun jenkkilässä). En ole kirjaa lukenut ja tuskin luen, koska tällä esittelyllä se on vain sitä samaa Tumblr-feminististä liibalaabaa, joka pätee ehkä juurikin rapakon takana.

Jos nyt henkilökohtaisuuksissa pysytään, niin postauksesi antoi sinusta sellaisen kuvan, että itse tuomitset naiset, jotka käyvät jossain vtun ruokakaupassa ilman meikkiä: "Mennä yliopistolle ja julkisuuteen tai vaikka kauppaan niin kuin ihan itsenään on." Nyt tietenkin puolustaudut, ettet välitä muiden meikkaamisesta, ainoastaan omasta naamavärkistä ja sen pakkelikerrostumasta, mutta mietipä nyt vähän. :D Aika asenteellista ja pinnallista settiä vedät.

Jos et tykkää, että sinulle heitetään kritiikkiä ja esitetään keskustelua ja pyydetään perustelemaan omia väitteitäsi muutenkin kuin "en minä oikeastaan tarkoittanut sitä mitä kirjoitin, öööh, lue se kirja :33", en suosittele sinua pitämään blogia, joihin kirjoitat poliittisista/yhteiskunnallisistakin aiheista. Pidä vaikka meikkiblogia.

Minulle on ihan sama, meikkaavatko muut ja kauanko kukakin käyttää aikaa tälläämiseen, kunhan on asiallinen, mukava ja hoitaa hommansa. Uskon, että suurin osa on kanssani samaa mieltä. Paitsi pahimmat sovinistit ja pissaliisat.

- tyhmät - 23.10.2018 22:26

Vastaus
Voi jumalauta :D Oon yrittäny tässä vastata maltillisesti ihan sen takia että sun esittämät argumentit tuntuu niin turhilta kun niitä katsoo ton kirjan valossa. Mun tehtävä ei myöskään oo alkaa tällasen hömppäpostauksen pohjalta avaamaan sulle näitä kaikkia juttuja, joten jos oon tässä nyt vastannut liian naiivisti sun makuun niin se johtuu ihan siitä. Ihan hyviä kommentteja sulta tuli, esimerkiksi siitä miten pohdiskeleva tyyli tekstissä ilmeisesti viestitti sitä niin kuin kaikkea kirjan perusteella tiivistämääni pitäisin kaikille totena, mutta hyökkäävä viestisi ei ainakaan innostanut lähtemään mukaan keskusteluun. Ja ellet huomannut niin pidänkin tässä omaa henkilökohtaista blogia johon heitän ajatuksia ihan siitä mistä tykkään enkä mitään virallista kolumnistiblogia. Tuo siteeraamasi lausahdus oli itseironiaa, joten hyvinpä itse osaat harjoittaa kriittisen lukemisen taitoa. Tässä vaiheessa sanon että kiitos kommenteista ja jos vielä jatkat samanlaista vänkäämistä niin blokkaan sut, koska oot selvästi sanonu sanottavas :P

Vastasit minulle näin: ""Yksittäinen ihminen, nainen, saattaa sanoa, ettei pidä väliä meneekö jonnekin ilman meikkiä, mutta totuus on, että koko ympäröivä yhteiskunta tehostaa mielikuvaa siitä, että se ei ole hyväksyttävää."" Eli julistit totuutta. Uskon, ettei kyse ole vain meistä yksittäisistä henkilöistä, vaan aika suurelle osalle naispopulaatiosta meikki tai meikkaamattomuus ei ole tärkein asia esimerkiksi työelämässä tai edes parisuhteessa.

Ylimeikattuja naisia parjataan myös paljon ja nk. luonnollinen kauneus on yhä enemmän se juttu (melkein muotia nyt). Tietenkin koska lähdekirjasi on vanhentunut, se ei voi huomioida tätä asiaa, mutta sinun kannattaisi se huomioida ennen kuin julistelet totuuksia.

Amerikassa tilanne on tietenkin aivan toisenlainen, siellähän kauneusleikkauksetkin arkipäiväistyvät. Mutta jos miettii eniten vaikutusvaltaisia naisia maailmassa, he ovat usein aika vanhoja tätejä (Angela Merkel, Suomen mittakaavassa Halonen, ym.), jotka eivät vastaa kauneusihanteita (nuori, kaunis, hoikka, meikattu). Toki heidän asemaansa kuuluu näyttää hyvältä, mutta en menisi väittämään, että hyvältä näyttäminen ja status ovat SUORAAN VERRANNOLLISIA. Miehilläkin tietty ulkoinen habitus tuo uskottavuutta, tietenkin naisten ulkonäköön kiinnitetään enemmän huomiota.

Uskon, että mainostamasi kirja on ideologisesti hyvin värittynyt ja mikäli se vastaa jonkinlaista totuutta, se ei ole Suomessa vallitseva tilanne. Itse työskentelen organisaatiossa, jossa toimihenkilötasolla työntekijät ovat pääasiassa naisia, eikä siellä mitään missejä olla vaan tehdään töitä normaalin, asiallisen ja siistin näköisinä.

Minusta sinun oppineena ihmisenä tulisi harjoittaa lähdekritiikkiä. Sinisilmäisyytesi tietyn kirjan opetuksia kohtaan on kuin lukiolainen kirjoittaisi aatteen palossa esseetä. Asioilla on aina kaksi puolta, sitä sinulle terävöitän. Älä aliarvioi blogisi lukijoiden älykkyyttä, pls.

- tyhmät - 23.10.2018 21:53

Vastaus
Ajattelinkin, että otat sitaatin vielä esille: pistin sen vain nopeasti vastaukseksi, kun näytti siltä että luit tekstin vain hyvin pikapuolisesti; vastauksella oli tarkoitus viestittää että tekstissäni mainitsin että vaikka jokin asia ei olisi ongelma yhdelle ihmiselle, ei tarkoita etteikö se olisi ongelma muulle osalle samasta ryhmästä. Ja jälleen pohdin mietintöjäni kirjan pohdalta, joka käsittelee tietynlaisia kauneusihanteita ja tietenkin tietyssä kontekstissa, satuin nyt vain päähänpistosta ottamaan meikkaamiseen esiin sen pohjalta. Samoin statuksen ja kauneuden yhteyttä pohditaan kirjassa, joten jos haluat paremman selityksen ajatuksilleni, suosittelen siirtymään itse kirjan pariin - kuten blogipostauksessa mainitsin, en ala kirjan pointteja tässä tiistai-illan ratoksi sen järjestäytyneemmin avaamaan. On aina kiva kun blogijutut herättävät ajatuksia ja keskustelua, mutta tässä keskustelu tuntuu melko sisällöttömältä kun arvioit personaaliblogiin kirjoitettua harrastelupostausta kuin se olisi suurikin yleismaailmallinen totuuden julistus. Kirjoittajan sinisilmäisyydestä ja lähdekriittisyydestä et oikein pelkästään tämän blogipostauksen perusteella voi sanoa. Sen sijaan itse kärjistit kirjoituksen nopeasti yhteen ajatukseen meikkaamisesta, kun taas oma tarkoitukseni oli vain heittää jotain tekstiä kun omia kokemuksia pulpahti kirjan mukana mieleen. Suosittelen yhä tsekkaamaan kirjan jos haluat vielä pidemmälle keskustella, se esittää hyviä pointteja kauneuden historiasta ja asemasta etenkin länsimaissa :)

Perustele koko ympäröivä yhteiskunta. Itse elän yhteiskunnassa, eikä minua patisteta meikkaamaan enkä koe menettäneeni mitään sen vuoksi, etten meikkaa. Monilla ystävillänikin on sama tilanne. Pidätkö minua yksinkertaisena vai oletko vain itse ainoastaan pinnallisissa piireissä?

Ja ei, en ole kovinkaan erilainen taustoiltani kanssasi. Olen opiskellut yliopistossa ja meikkaamattomuus ei vienyt minulta tai monilta muiltakaan yhtään mitään. Tietenkin, jos kulkee pinnallisissa bilehileporukoissa, täytyy olla aina tällingissä.

Meikkaamattomuus ei ole sama asia kuin ettei käy suihkussa, pese hampaita, harjaa hiuksia tai pukeudu ehjiin vaatteisiin. Miksi sinun tai kavereidesi kokemuksesi "yhteiskunnan paineista" on ratkaisevasti oikeampi kuin minun tai minun kavereideni?

- tyhmät - 23.10.2018 21:39

Vastaus
Referoin sinut tässä kohtaa kirjan The Beauty Myth -kirjan pariin jota blogitekstissä vapaasti pohdin. Kyseessä on vuonna 1991 ilmestynyt, jonkin verran jo vanhentunut ja suurimmaksi osaksi Amerikan tilannetta analysoiva kirja, jonka tarkoitus on avata naisiin vaikuttavia kauneusihanteita ja niiden syntyperiä. Suosittelen lämpimästi kaikille! Sen sijaan sinuun tämä blogiteksti ei viitannut laisinkaan, eivätkä kenenkään hömppäblogitekstit tietenkään ole tarkoitettu yleismaailmallisiksi ja "ainoiksi oikeiksi" näkökulmiksi. :)

Miten niin meikkaamisen lopettaminen olisi radikaalia?

Itse en ole paljon koskaan isommin meikannut, eikä se ole vaikuttanut mahdollisuuksiini mitenkään. Olen vakituisessa työpaikassa, tulen toimeen ja ihmiset suhtautuvat minuun normaalisti. Omg, olenpa radikaali, kun en meikkaa ja olen nainen. :D

- tyhmät - 23.10.2018 21:30

Vastaus
"Yksittäinen ihminen, nainen, saattaa sanoa, ettei pidä väliä meneekö jonnekin ilman meikkiä, mutta totuus on, että koko ympäröivä yhteiskunta tehostaa mielikuvaa siitä, että se ei ole hyväksyttävää."

*does stalking, succeeds in stalking* --- no mutta uuuu! Mielenkiintoinen postaus ja osuu aika lähelle itseä. Mulla on ihan liian nuoresta asti mennyt ihan liian paljon aikaa sen harmitteluun ja siitä ahdistumiseen etten muka oo tarpeeks kaunis ja se on tosi harmi, koska se on tosi raskas ajatus kantaa mukana ihan kaikkialla missä nyt meneekään. Mul ois ihan sikana puhuttavaa aiheesta lol täytyy tästä varmaan raapustella joskus jotain :DDD toi kirja kuulostaa mielenkiintoselta ja oon viime aikoina kyl miettiny tosi paljon että MIKS kauneus on niin keskiössä ihan kaikessa mitä tulee naisiin. Tosi hyviä ajatuksia! Ja btw oon lukenu noita sun vanhempia postauksia mutt kiva että voin vihdoin kommentoida koska olen nyt virallisesti nimellinen henkilö suntuubissa xdd

- Lilt - 23.10.2018 21:21
  http://flawocean.suntuubi.com

Vastaus
Erittäin onnistunut stalkkerointi, todella :'D Raapustele ihmeessä ajatuksia aiheesta, stalkkeroin jälleen heti ensimmäisenä jos raapustat! *silmäemoji* Samastun tohon että oman ulkonäön miettiminen tuntuu olevan aina mukana ja on tosi henkisesti verottavaa vaikka ihan turhaan. (Ja jälleen tekee mieli lisätä että oot musta tosi kaunis ja luonnonkaunis vaikka tässähän me yritetään rikkoa sitä rajotetta että se ois pakollinen olemisen muoto..) Mut siis jos kiinnostaa niin lue toi ihmeessä, tietty ei nyt mitään light reading mutta mielestäni vaivansa arvonen ja vastaa just tohon "miksi" kysymykseen! Tervetuloa nimelliseksi henkilöksi ja kommentoimaan, tervetuloa jatkossakin! 8')





Kommentoi


RSS

©2019 Footprints - suntuubi.com